Gesprekken uit de praktijk met leiders en lijders
In mijn vorige blog heb ik toegezegd te schrijven over het geven van positieve feedback.
Waarop kun je feedback geven? Dit is de eerste blog van een vierluik dat hier antwoord op geeft.
Het makkelijkst is algemeen feedback te geven op het resultaat. Tijdens de ondernemersborrel VNO NCW ontmoet Jaïr Ferweda, positief verrast, de bijna onherkenbare Jan Kees de Jager. Hij vraagt naar het resultaat: hoeveel kilo bent u afgevallen? en Jan Kees geeft meteen het resultaat: bijna 55 kilo.
Aan het einde van een meeting of dag kun je zeggen: ‘Fijn, dat het is gelukt alle punten van de agenda aan de orde te laten komen.’, De ouders van Maarten waren erg tevreden over het gesprek met jou’, ‘Die power point ziet er strak uit.’. Het kan ook over een langere termijn gaan: ‘Gelukkig is het project op tijd afgerond.’ Goed gedaan, die opzet ziet er goed uit, kort en de essentie staat erin.’
Het is: goed kijken en/of luisteren en het positieve communiceren.
Ook non-verbaal kun je positieve feedback geven. Als je medewerker voor zichzelf opkomt tijdens een teamoverleg kun je even je duim omhoog steken, kort met je hoofd knikken, glimlachen.
Lukt het niet om meteen feedback te geven, kom er dan later op terug. Loop de volgende dag even binnen, stuur een mail of liever nog bel even en laat alsnog weten wat je er van vond.
Iedereen laat positief gedrag zien en ook ‘niets doen’ kan waardevol zijn. Wat er van werknemers wordt verwacht, vind je in een functieomschrijving, de dagelijkse werkzaamheden, werkafspraken. Dit biedt voldoende mogelijkheden om positieve feedback op te geven.
Als je niet gewend bent positieve feedback te geven, zal het zoeken zijn en zal je dit als onwennig ervaren. En je medewerkers / collega’s reageren mogelijk in het begin nogal verbaasd of ze lijken je niet serieus te nemen. Het is dus een kwestie van oefenen en volhouden.
Wat er over te vragen en te zeggen valt
Onder andere in het programma Undercover Boss zie je hoe fijn medewerkers het vinden dat hun prestaties gezien en gewaardeerd worden. In het artikel over Warner Prevoo, hij is dokter én patiënt, zegt hij: „Wij artsen willen, ter meerdere glorie van onszelf, repareren, beter maken, genezen.” Iedereen heeft behoefte aan waardering. Een mens heeft de basale behoefte om goed (genoeg) te worden gevonden. Dit kan worden bevestigd in resultaten die je laat zien of die nu voortkomen uit interne of externe motivatie. Hierbij spelen het gezien worden en het positief benoemen van de resultaten, door jezelf en anderen, een belangrijke rol.
Tips
Kijk en luister naar het gedrag van je medewerkers / collega’s en richt je oog en oor op positief gedrag (ook bij diegenen die je eigenlijk in het algemeen niet aardig vindt).
Na enige oefening: communiceer wat je gezien / gehoord (de waarneming) hebt.
Neem een mogelijk vreemde reactie voor lief en houd vol.
www.praktijkverdiept.nl